טיפולים לפיברוזיס ריאתי

טיפולים בפיברוזיס ראיתי

פיברוזיס ריאתי הינה מחלה נדירה וקטלנית שמלבד השתלת ריאות, הייתה חשוכת מרפא והובילה למוות.

בתקופה האחרונה נעשו מחקרים רבים על המחלה ונוספו טיפולים חדשים המעכבים את התפשטות המחלה, מאריכים חיים, ומסייעים בשיפור איכות החיים. מבין הטיפולים תוכלו למצוא תרופות חדשות, שיקום ריאות (פיזיותרפיה נשימתית) וכמובן השתלת ריאות.

מדף זה תוכלו להגיע לשלל הטיפולים הקיימים ולקבל מידע חשוב להתמודדות עם המחלה.

תרופות למחלת פיברוזיס ריאתי:

למחלה יש שני טיפולים תרופתיים המעכבים את התפשטות המחלה:
Esbriet או בשם הנוסף Pirfenidon
ו- Nintedanib או בשם הנוסף Ofev

שנת 2014 היוותה כשנה פורצת דרך לטיפול במחלה כאשר שתי תרופות חדשות למחלה אושרו על ידי הFDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי – המרכז את הפיקוח והרגולציה על מזון ותרופות בארה”ב), אישור המאפשר את שיווק התרופה. שתי התרופות פועלות באופן ממוקד לטיפול בחולי IPF, דרך האטה של הידרדרות המחלה באופן משמעותי. טיפולים אלו מהווים בשורה משמעותית הן לחולי IPF והן לצוות הרפואי שכן לראשונה ישנו מענה טיפולי לחולים אלו, המרחיב את אפשרות הטיפול המוגבלת מאוד שעמדה עד כה בפני חולי IPF – השתלת ריאה. פריצת הדרך החדשה של התרופות הללו, עשויה בהחלט לסייע בהקלה על הסימפטומים ובשיפור משמעותי של איכות חיי החולים.

בשנת 2016 נכנסו שתי התרופות לסל התרופות הישראלי!

מי זכאי לקבל את התרופה?
כל מטופל המאובחן במחלה ושיש לו מרשם רופא.

מהם הקריטריונים לקבלת התרופה במימון סל הבריאות?
1. FVC (יכולת נפח נשימה מקסימאלי של הריאה) מעל 50%.
2. דיפוזיה (כושר חדירת הגזים לריאות ותחלופתם בריאות) שבין 30%-79%
*על רופא ריאות למדוד מדדים אלה.

כמה התרופות יעלו דרך הסל?
עד כ-400 שקלים, נתון זה משתנה בין מטופל למטופל, ובין קופות החולים השונות.

ואם אני לא עומד בקריטריונים?
אם יש לכם ביטוח בריאות, תוכלו לקבל את התרופה שדרך הביטוח.

לאחר האבחון, וקבלת המרשם, יש לפנות לקופה ולבקש את התרופות: רופא המשפחה או הרופא המטפל יעשה זאת דרך המחשב ובקשה תשלח לבקר הקופה שיאשר זאת. בדרך כלל תהליך זה, מרגע הבקשה לבקר הקופה, לא לוקח יותר משבוע. אחרי האישור, בית המרקחת יקבל את התרופות וכל מה שנשאר לכם לעשות הוא לגשת ולקחת.

רוצים לקרוא בהרחבה על התרופות?
תוכלו להיכנס למאמר שכתבו פרופ’ מרדכי קרמר ודר’ אורי ונד

שיקום ריאה

טיפול המיועד בין היתר לחולים במחלות ריאה עם בעיה נשימתית כרונית. קושי נשימתי גורם לירידה בתפקוד הכללי ופעיליות היום יומיות שבשגרה ולכן יש צורך להקל על קושי זה.

מטרות הטיפול: להקטין את הקושי הנשימתי ולשפר את יכולת התפקוד הנשימתי והכללי על ידי חיזוק שרירי הנשימה, הגמשת בית החזה ושיפור היכולת לסילוק הפרשות. שיפור בתפקוד הנשימתי ישפר את איכות החיים של חולים במחלת פיברוזיס ריאתי.

התוכנית כוללת פעילות גופנית, שינויים תזונתיים וחינוך: תרגילי נשימה, פיזיותרפיה נשימתית וכללית, פעילות גופנית המותאמת לחולה, הערכה וטיפול תזונתי, ריפוי בעיסוק, תמיכה נפשית ועוד.

עוד על שיקום ריאות

השתלת ריאות

בהינתן העובדה כי אין כרגע תרופה המרפא את המחלה, השתלת ריאות הינה הטיפול היחיד הניתן על מנת “להיפטר” מהמחלה. שיעור ההישרדות לאחר שנה עומד על כ-80% בממוצע. השתלת ריאה הינה השתלה מצילת חיים, המאפשרת לחולים במחלה לחזור לחיים תקינים ומלאים. מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות השתלות ריאה.
כיום עם התקדמות הרפואה ניתן לקבל תרומות איברים מתורמים גם עד גיל 70-75.

לעוד מידע על השתלת ריאות בלינק לדף הבא

תוכלו להמשיך לקרוא על טיפולים תרופתיים ולא תרופתיים בכתבות הבאות באתר עמותת חו"ף

על שיקום ריאות

מאת: נעמי טוביה, מנהלת שרותי פיזיוטרפיה בבית החולים לניאדו שיקום ריאות מיועד לחולי ריאות החולים במחלות ריאה חסימתיות כמו COPD ואסטמה וגם למחלות ריאה מגבלתיות שעמן נמנית מחלת הפיברוזיס הריאתית

קראו עוד »
פיברוזיס ריאתי

השתלת ריאות

בהינתן העובדה כי אין כרגע תרופה המרפאת את המחלה, השתלת ריאות הינה הטיפול היחיד הניתן על מנת “להיפטר” מהמחלה. שיעור ההישרדות לאחר שנה מהשתלת ריאה עומד על כ-80% בממוצע. השתלת ריאה

קראו עוד »

תרופות לפיברוזיס ריאתי

תרופות שנת 2014 היוותה כשנה פורצת דרך לטיפול במחלה כאשר שתי תרופות חדשות למחלה אושרו על ידי הFDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי – המרכז את הפיקוח והרגולציה על מזון ותרופות

קראו עוד »