זכויות עובדים וגמלאים אל מול ביטוח לאומי ומס הכנסה

מאת: עו"ד ליאור טומשין, מבעלי משרד עורכי הדין מרקמן את טומשין.

תאונות עבודה ומחלות מקצוע

מחלות או תאונות שלא הוכרו בעבר: עובדים רבים חשופים מכוח עבודתם לפגיעות רפואיות רבות שקשורות לעבודתם. במקרים רבים ניתן לראות את הפגיעות הרפואיות בעין האנושית – כמו למשל במקרים שנפגע אדם תוך כדי עבודתו מנפילה מגובה, ממעידה במהלך עבודתו, כתוצאה מפגיעה של כלי העבודה בו ועוד. אלא שבמקרים רבים נגרמות פגיעות רפואיות שאינן נראות בעין האנושית וזאת בשל שחיקה מקצועית. מחלות סרטניות, מחלות עור, מחלות ריאות, ירידה בשמיעה, פגיעות אורתופדיות למיניהן ועוד הן כולן פגיעות שבמקרים רבים נגרמות בשל שחיקה שגורמת עבודה ארוכה לאורך שנים רבות. במקרים כאלה, אותו עובד/גמלאי זכאי לקבל מענק חד פעמי או קצבה חודשית מביטוח לאומי בתוספת למשכורת/לפנסיה אותה הוא מקבל.

הכרה בפגיעות של עובדים וגמלאים כתאונות עבודה ומחלות מקצוע

בשנים האחרונות הוכרו תביעות של עובדים וגמלאים רבים בתחומים הבאים:

א. מחלת ריאות מסוג פיברוזיס (IPF) – מחלה זו מוכרת כפגיעה בעבודה לעובדים/גמלאים שעבדו בחשיפה לאבק תעשייתי מסוגים שונים: אסבסט, פחם, עץ, מתכות, סיליקה ואבן. כך לדוגמה מחלת ה-IPF שלקה בה מנהל עבודה בבניין הוכרה כפגיעה בעבודה, עקב חשיפתו לתוצרי העבודה ולאבק מסוגים שונים בעת עבודתו בשטח הבנייה וכך גם מחלת IPF בה לקתה מורה שנחשפה לאבק גירים ועוד. בעבר מחלה זו כמעט שלא הוכרה כפגיעה בעבודה, מאחר שסברו שהמקור שלה או הגורם שלה לא ידוע. בשנים האחרונות חל שינוי במגמה זו – ולא מעט תביעות להכרה במחלה כפגיעה בעבודה הוכרו. כשמחלה זו מוכרת כפגיעה בעבודה התגמולים עליה גבוהים מאוד ומגיעים בין אלפי לעשרות אלפי ש"ח בחודש וגם טיפול רפואי , ככל שנדרש, הוא על חשבון המוסד לביטוח לאומי.

שימו לב: עמותת חו"ף ומשרד מרקמן את טומשין משתפים פעולה – חברי עמותת חו"ף המעוניינים לקבל ייעוץ *בחינם* ולבחון זכאות בגין נזקי גוף או מחלות שאירעו בעבודה או שלא במסגרת העבודה יכולים לפנות לעמותה או למלא את הטופס הבא:

טופס לבחינת זכאות בגין נזקי גוף/מחלות

פסק דין תקדימי המכיר בזכאות רטרואקטיבית של חולי IPF – לחץ להגדלה ->

ב. מחלות ריאה אחרות – אסתמה, COPD, סיליקוזיס, אסבסטוזיס, סרטן ריאות ומחלות נוספות – עקב חשיפה לגורמי סיכון שונים, כגון: חשיפה לאבק, מלט, צבעים, עץ, שיש, סיליקה, אסבסט, מתכות ועוד מגוון רחב של חומרי תעשייה שכיחים.

ג. גידולים בעור – BCC, SCC ומלנומה – עקב עבודה בחשיפה לשמש. חשיפה לשמש עשויה לגרום לגידולים ונגעים בעור. אלה מתגלים במהלך שנות העבודה ופעמים רבות, בתקופת הפנסיה. מחלות אלו מוכרות כפגיעות בעבודה לעובדים/גמלאים שהיו חשופים בחלק מתקופת עבודתם לשמש.

ד. פגיעת גב וצוואר – עקב אימוץ וכיפוף הצוואר או הגב ו/או הרמת משא כבד לאורך שנים או עקב שימוש בכלים רוטטים או נהיגה על כלים כבדים. במקרים אלה מוכרים כפגיעות בעבודה מקרים של פריצות דיסק ומקרים של הקרנות לידיים לישבן או לרגליים.

ה. סרטן – יש לא מעט מחלות סרטניות שהוכרו כמחלות עקב עבודה, בהתאם לסוג ולתנאי העבודה, ובהם סרטן עור, סרטן ריאות, לוקמיה, סרטן שלפוחית השתן, סרטן כליות, סרטן מוח ועוד.

וגם – פגיעת כתפיים, פגיעת שורשי כפות הידייםפגיעת שמיעה וטנטוןהתקף לבאירוע מוחיפרקינסון, תסמונות נירולוגיות ..

מי שלקה באחד מאלה ויוכר כנפגע עקב עבודה – יקבל תגמול כספי, בהתאם למצבו. התגמול ינוע בין מענק חד פעמי בגובה עשרות אלפי שקלים לבין קצבה חודשית, לצמיתות בגובה אלפי שקלים בחודש. תגמולים אלה פטורים ממס, הם אישיים ומשולמים מהמוסד לביטוח לאומי ולא מהמעביד.

מחלות או תאונות שהוכרו בעבר (תביעה להחמרת מצב)

כאשר צריך לעבור ניתוח, רוצים לוודא שהניתוח מבוצע כמה שיותר מהר, ועל ידי המנתח הטוב ביותר. במערכת הציבורית בישראל לא ניתן לקבוע את מועד הניתוח (הדבר תלוי בשיקולים רפואיים של בית החולים ולעיתים זמני ההמתנה הם שבועות ואף חודשים) ולא ניתן לקבוע או לבחור מי יהיה המנתח (למעט מקרים חריגים ובודדים). לאור זאת חולים רבים מבצעים ניתוחים באופן פרטי כך שהם יכולים לבחור מי יהיה המנתח, מתי יתבצע הניתוח והיכן יתבצע (בבי"ח פרטי). אם החולה מאמין שהמנתח או בית החולים הטוב ביותר הוא דווקא בחו"ל, ניתן לבצע את הניתוח בחו"ל ולקבל כיסוי בהתאם לתנאי הפוליסה שנרכשה.

תביעות של אלמנים/אלמנות

אלמנה שבעלה נפטר מכל סיבה, זכאית לקצבת שארים (בסך כ- 1,000-1,500 ₪ על פי רוב). אולם, אם הפטירה היא כתוצאה ממחלה או תאונה, שיוכר כי הן נגרמו עקב תנאי העבודה, תקום לה זכות לקצבת תלויים שזו קצבה חודשית גבוהה מהביטוח הלאומי, וזאת בנוסף וללא קשר לפנסיה החודשית אותה מקבלת האלמנה מאז מות בעלה המנוח. במקרה של חולה IPF שנפטר לא עלינו מהמחלה, תקבל אלמנתו קצבה חודשית – בגובה כ-45% מהשכר ברוטו אותו הרוויח כשעבד. לדוגמה, אם שכרו היה 10,000 ש"ח, תקבל אלמנתו 4,500 ש"ח לחודש, פטורים ממס.

פטור ממס הכנסה

עובד/גמלאי שסך הכנסתו מפנסיה/ות או מעבודה עולה על כ- 7,000 ₪ משלם מס הכנסה מהפנסיה/ משכורת מדי חודש. במידה שקיימות אצל הגמלאי בעיות רפואיות משמעותיות או מכלול של בעיות רפואיות שכל אחת מהן אינה חמורה בהכרח, עשויה לקום לו זכות לפטור ממס הכנסה לעתיד ואף להחזר מס ההכנסה ששולם על ידו בשנים האחרונות (עד 6 שנים אחורה).

קצבת נכות כללית

בזו יכולים לזכות גמלאים צעירים, אלה שטרם הגיעו לגיל קצבת זקנה, במידה והם סובלים מבעיות רפואיות שונות, לא בהכרח חמורות מדי (לדוגמא-סכרת, יתר לחץ דם, ירידה בשמיעה, בעיות גב וכדו'), ובמידה והם מתפרנסים רק מהפנסיה החודשית ואינם עובדים בעבודה חדשה, שבצידה הכנסה משמעותית נוספת, עשויה לקום להם זכות לקבל קצבת נכות כללית בגובה שבין 1,400 ל- 2,500 ₪ לחודש.

המועד להגשת תביעות

על תביעות להכרה בתאונת עבודה לא חלה התיישנות, כפי שחלה על תביעות נזיקין אחרות. ניתן להגיש תביעה להכרה בתאונת עבודה בכל עת ואף לאחר שנים ארוכות. עם זאת, מי שמבקש לקבל את מלוא זכויותיו צריך להגיש התביעה בתוך שנה מיום האירוע/המחלה. מי שיגיש התביעה במועד מאוחר יותר אמנם יטופל, אולם לא יהיה זכאי למלוא התגמול אותו היה מקבל לו היה מגיש התביעה במועד.  בנסיבות אלה – המוסד לביטוח לאומי – לא ישלם תגמולים לעבר – אלא רק לשנה אחת.

בברכת בריאות ואריכות ימים

*עו"ד ליאור טומשין הוא בעליו של משרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, ממחברי הספר "תאונות עבודה ומחלות מקצוע", בהוצאת נבו, כותב טור שבועי במוסף השבת של "גלובס", הופיע באופן קבוע בתוכנית הטלוויזיה "עושים שינוי" כמומחה בתחום נזקי גוף וביטוח לאומי. לעו"ד טומשין תוכנית רדיו שבועית ב-FM 100 בה הוא משיב לשאלות מאזינים בתחום נזקי הגוף.

לעיון במאמרים נוספים ניתן למצוא באתר האינטרנט שכתובתו – www.mt-law.co.il

משרד עורכי דין מרקמן את טומשין
עו"ד טומשין ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין